» » دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان گلستان

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان گلستان

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان گلستان

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گلستان وبه نقل از پايگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان رئیس جمهوری به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت از روز گذشته دوشنبه 24 دی برای بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر قبلی و همچنین تصویب طرح هایی در زمینه های صنعتی، کشاورزی، بهداشت و گردشگری به استان گلستان سفر کرد. حدود ۵۸۶ طرح و پروژه در این سفر افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

 افتتاح مرکز تروما و اورژانس ۱۵۲ تختخوابی شهید نبوی گرگان به عنوان بزرگترین و مجهزترین پروژه طرح تحول نظام سلامت در استان گلستان، بهره برداری از بزرگترین مجتمع تولید میگوی شمال کشور، توسعه طرح زهکشی اراضی کشاورزی استان و افتتاح چندین هتل برای توسعه گردشگری از مهمترین طرح های افتتاح شده توسط رئیس جمهوری در این سفر است. همچنین دو خطه شدن و برقی شدن راه‌آهن اینچه برون به گرمسار و منطقه آزاد شدن اینچه برون نیز از دیگر پروژه هایی است که رئیس جمهوری دراین سفر به پیگیری آن تاکید کرده است.

 
ارتقای کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در استان
دولت برای رفع مشکلات مردم و ارتقای کیفی خدمات بهداشتی و درمانی گلستانی ها توسعه و تجهیز بیمارستان های این استان را در اولویت قرار داده است. طرح ساخت مرکز تروما و اورژانس «بیمارستان 5 آذر» که از اردیبهشت 96 با اعتباری بالغ بر ۹۱۰ میلیارد تومان یکی از این طرح ها بود و در این سفر به  بهره برداری رسید.  با افتتاح این بیمارستان، این مرکز از این پس در بخش های چون شیمی درمانی، اورژانس، مغز و اعصاب، ارتوپدی، ICU و جراحی به ارائه خدمات درمانی به بیماران خواهد پرداخت. مرکز تروما و اورژانس ۱۵۲ تخت خوابی شهید نبوی گرگان با زیر بنای بیش از ۱۱ هزار متر مربع، بزرگترین و مجهزترین پروژه طرح تحول نظام سلامت در استان گلستان است که در کوتاه ترین زمان از اردیبهشت سال ۹۶ تا دی ماه سال ۹۷ تکمیل و آماده بهره برداری شده است.
همچنین فعالیت اورژانس هوایی در استان با اعتبار 70 میلیارد تومان و ساخت سلامتکده طب ایرانی با اعتبار 10 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. از سوی دیگر تصویب طرح ساخت بیمارستان در شهرهای مراوه تپه، گالیکش، گمیشان و رامیان نیز در این سفر در دستور کار قرار گرفت.
رئیس جمهور روز گذشته  در جمع مردم در ورزشگاه تختی گنبد کاووس در این خصوص با اشاره به اینکه از لحاظ خدمات بهداشتی تعداد ۲ هزار تخت بیمارستانی کافی نبوده و برخی از مناطق نیز از این نظر محروم هستند، گفت: در این سفر در ۴ منطقه و گرگان ساخت بیمارستان ،علاوه بر افتتاح ۱۵۲۶ تختخوابی آغاز می‌شود که قول می‌دهم تا پایان دولت دوازدهم ۳ هزار تخت بیمارستانی در این استان اضافه شود تا مردم در رفاه بیشتر قرار بگیرند.
 
اجرای طرح زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان
یکی دیگر از مواردی که در سخنرانی روز گذشته رئیس جمهوری مورد تاکید قرار گرفت اجرای طرح زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان بود. روحانی با اشاره به کشاورزی به عنوان جاذبه مهم استان گلستان و لزوم توسعه و هم چنین زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی این استان، تصریح کرد: در سفر قبل قول دادیم که تا پایان دولت یازدهم، ۲۲ هزار هکتار از زمین‌هایی که باید زهکشی شود، عملیاتی شود و امروز شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای در این زمینه بودیم و ۳۴ هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شد و ان‌شاء‌الله تا پایان دولت دوازدهم، ۵۰ هزار هکتار زمین دیگر نیز زهکشی می شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی زمین آماده شود، محصولات و ارزش آن چند برابر می‌شود، گفت: آب از مسایل مهم کشور است و باید از طرق مختلف آب لازم برای شرب، صنعت و کشاورزی را در اختیار مردم قرار دهیم.
گزارش ها نشان می دهد با اجرای طرح زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان بهره وری محصولات کشاورزی در این استان افزایش چمشگیر داشته است که ضمن افزایش درآمدزایی،  تولید را نیز بهینه کرده است.  یکی از کشاورزان گلستانی در این خصوص با بیان اینکه قبل زهکشی  یک تن محصول داشتیم گفت: با اجرای طرح زهشکی اراضی استان گلستان میزان برداشت محصول نزدیک به  سه تن در هر هکتار رسیده است.
امیر شیر توماج، فرماندار گمیشان نیز با اشاره به زهکشی  220 هزار هکتار از زمین های کشاورزی گفت:  با تلاشی که در یکسال و نیم اخیر بود کمیته ای در این خصوص تشکیل شد و هم اکنون شاهد افزایش درآمدزایی کشاورزان و همچنین افزایش قیمت زمین های آنها بعد از زهکشی بوده ایم. وی این اقدام دولت را عاملی برای ایجاد درآمدهای پایدار مردم استان عنوان کرد و گفت: با زهکشی همچنین می توانیم پنبه را نیز به عنوان کشت دوم استفاده کنیم و همین مساله نیز درآمدزایی آنها را به همراه خواهد داشت.
 
افزایش جذب توریست با توسعه بومگردی
استان گلستان بافت های قدیمی زیادی دارد که هر کدام ظرفیت جذب گردشگر دارد. این ویژگی و توجه به بومگردی در سال های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و در دستور کار دولت قرار گرفت. یکی از فعالان حوزه بومگردی ساکن در استان گلستان در این خصوص گفت:  تا 15 ماه پیش کمتر کسی تصور می کرد از بسیاری از این بافت های قدیمی بتوان درآمدزایی ایجاد کرد. وی افزود:  بسیاری از این اقامتگاه ها 20 سال مخروبه بود و 40 درصد بناها تخریب شده بود و بعضا این محیط ها  تبدیل به برکه و زباله دانی شده بود و هم اکنون با اهتمام به مساله بومگردی و توسعه گردشگری استان، شاهد این مشکلات نیستیم. این فعال حوزه گردشگری در ادامه گفت: 2300 مسافر ایرانی و 60 نفر مسافر خارجی در چند مدت گذشته داشتیم.  گزارش ها نشان می دهد از سال گذشته 70 نقطه بومگردی شناسایی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای گردشگر داخلی وخارجی به بهره بردری رسید. این مساله افزایش درآمد پایدار روستاییان استان گلستان را به همراه داشته است.
بهزاد عسکریان، مدیر میراث فرهنگی گمیشان به افتتاح پروژه های جدید توسط رئیس جمهوری در این سفر اشاره کرد و گفت: 7 اقامتگاه بومگردی و دو مرکز تخصصی صنایع دستی با اعتبار 1 میلیارد و 500 میلیون تومان افتتاح می شود که  کمک بزرگی به اقتصاد استان می کند.  به گفته او با توسعه اقامتگاه های بومگردی، ضریب ماندگاری مسافران در این استان افزایش یافته است.
حسن روحانی نیز در سخنرانی خود در مردم گنبد کاووس با اشاره به لزوم توسعه گردشگری در این استان تأکید کرد: اینجا تنها معبری برای زوار امام رضا(ع) نیست، بلکه مقصد نیز می‌باشد و باید گردشگران روزها در این استان بمانند چرا که گردشگری عامل بزرگ برای اشتغالزایی در این استان است. رئیس جمهور تصریح کرد: در این سفر چندین هتل برای جذب گردشگر افتتاح می‌شود و برای سال آینده نیز ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای گردشگری اختصاص می‌دهیم.
 
بهره برداری از بزرگترین مجتمع تولید میگوی شمال کشور
بزرگترین مرکز پرورش میگو در شهرستان گمیشان نیز توسط رئیس جمهوری در این سفر افتتاح شد.  در این طرح که در 4 فاز طراحی شده است تولید میگو از نوع «وانامی» هدف گذاری شده است. اعتبار دولتی برای این طرح 20میلیارد تومان بوده است. همچنین از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شده است و با  مشارکت 40 میلیاردتومانی بخش خصوصی سایت پرورش میگو در شهرستان گمیشان استان گلستان  به عنوان تنها  مزرعه  تولید میگوی شمال کشور به بهره برداری رسیده است.
رییس اداره شیلات گمیشان در این خصوص گفت: این سایت تولید میگواز 10 سال قبل کلنگ زنی آن زده شده است و پیش از دولت تدبیر و امید کارهای زیرساختی لاین یک آن انجام شده بود . وی افزود:  لاین 2 و  3 و 4 زیر ساخت آن در پنج سال گذشته پیگیری و انجام شد. به گفته رییس اداره شیلات گمیشان با تکمیل 4 فاز این سایت تعداد مزارع از 36 به 144 عدد افزایش پیدا کرده است.
ایجاد 660 فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم  و افزایش ظرفیت تولید میگو به 1500تن از اهداف اجرایی این طرح است. همچنین گلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی طرح 500هکتاری تولید ماهیان خاویاری و فاز دوم طرح تولید میگو  در زمینی به وسعت 6هزار هکتار از دیگر طرح های این بخش  در استان گلستان است.
امیر شیر توماج ، فرماندار گمیشان با اشاره به اهمیت این طرح در اشتغالزایی و توسعه بخش کشاورزی در این استان گفت: شهرک صنعتی تخصصی شیلاتی در شمال گمیشان بعد از 9 سال انتظار به ثمر نشست و بر این اساس  نزدیک به 150 نفر از جوانان در این مکان به کار می پردازند.   وی گفت: علاوه بر اشتغالزایی بهره وری زمین ها نیز افزایش یافته است؛ چرا که از زمین هایی که استفاده نمی شده در حال حاضر  به طور معمول 3  تا 6 تن برداشت می شود.
 
اجرای طرح افزایش باغات زیتون و گلخانه تولید نهال زیتون
یکی دیگر از طرح هایی که در این سفر پیگیری شد اجرای طرح افزایش باغات زیتون و گلخانه تولید نهال زیتون بود که در سفر قبلی از مصوبات دولت بود. درصد بالایی از نیاز کشور به روغن نباتی از خارج تامین می شود که برای قطع این وابستگی طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیب دار و کم بازده استان با هدف افزایش تولید روغن، ایجاد اشتغال پایدار، کمک به محیط زیست، افزایش رانمان تولید محصول و کاهش مصرف آب در دستور کار قرار گرفت. اکنون در سطح 725 هکتار از اراضی استان باغ زیتون است که 70 درصد زیتون برای روغن کشی و مابقی برای کنسرو مصرف می شود. علاوه بر این در گلخانه تولید نهال زیتون در استان سالانه یک میلیون نهال تولید می شود که کمک شایانی به افزایش این محصول می کند. 122 هزار نفر اشتغالزایی می کند.
 
تحقق تعهدات اشتغال در استان گلستان
دولت در سال جاری ایجاد 30 هزار فرصت شغلی را در استان گلستان هدف گذاری کرده است. از جمله اقدامت موثر دولت ثبت حدود 18 هزار و 64 نفر شغل در سامانه رصد توسط دستگاه های اجرایی است. ثبت این میزان شغل نشان می دهد 60 درصد از تعهد 30 هزار نفری اشتغال استان محقق شده است. از این میزان گرگان با 3 هزار و 300 شغل و گنبد با 2 هزار و 200 شغل بیشترین تعداد اشتغال ایجاد شده را ثبت کردند. همچنین بیشترین میزان تحقق اشتغال در شهرستان های رامیان و گمیشان معادل 98 و 92 درصد است. تلاش دستگاه های اجرایی در استان سبب شد تا نرخ بیکاری از 11.6 درصد در تابستان 96 به 8.9 درصد در تابستان امسال کاهش پیدا کند.
روحانی در این خصوص با اشاره به اهمیت تحول در اشتغال به عنوان مهم‌ترین مسأله روز کشور و اینکه جوانان در این مقطع حساس باید در مسیر اشتغال قرار بگیرند، گفت: از همه مسئولین گلستان قدردانی می‌کنم که از نظر آمار بیکاران ، در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی هر چند اندک داشتیم که از ۱۱.۷ به ۱۰.۷ رسیدیم و با کمک مردم غیور و جوانان در کنار مسئولان تلاش داریم تا از مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش کارورزی، مهارت‌آموزی و کارآموزی،‌بودجه مناسبی اختصاص دادیم تا جوانان در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، مشغول بکار شوند، شغل یاد بگیرند و همچنین در آینده زمینه اشتغال‌زایی آنها فراهم شود، افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای استان گلستان صرف شده است که این علامت خوبی برای تحرک اقتصادی است.
 
افتتاح کارخانه  شورآبه ید اینچه برون
کارخانه شورابه ید اینچه برون یکی دیگر از طرح هایی بود که افتتاح شد. قرار است  در این کارخانه حداکثر 350 تن ید تولید شود که  با تولید این میزان حدود 25 تا 30 درصد نیاز داخل کشور را تامین خواهد شد و مابقی آن به کشورهای هند، چین، ایتالیا و کشورهای همسایه صادر خواهد شد. با اجرایی شدن این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال برای یک صد نفر نیاز کشور به ید صد در صد تامین خواهد شد. از سوی دیگر با صادرات مازاد محصول سالانه 6میلیون دلار ارز وارد کشور خواهد شد. گفتنی است کارخانه شورآبه ید گلستان نیازداخلی را صد درصد تامین  خواهد کرد و سالانه 6میلیون دلار صادرات خواهد داشت.
 
تاکید بر دو خطه شدن راه‌آهن اینچه برون و ایجاد منطقه آزاد در این منطقه
روحانی همچنین  با اشاره به اهمیت امنیت جاده‌ها برای دولت و وجود ۵۲ نقطه حادثه‌خیز در این استان، گفت: ۲۲ نقطه در حال اجرایی شدن است و به سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهم تا برای ۳۰ نقطه دیگر نیز اعتبارات لازم را اختصاص دهد.
روحانی همچنین به مسأله مهم برقی و دو خطه شدن راه‌آهن اینچه برون به گرمسار اشاره و خاطر نشان کرد: همه مراحل برای این اقدام مهم منطقه‌ای و کشوری انجام شده است که اعتباری در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو معادل۱۶ هزار میلیارد تومان برای این پروژه برای آغاز، اجرایی و عملیاتی شدن آن در نظر گرفته شده است.
رئیس جمهور اظهار داشت: اینچه برون – گرمسار کار بزرگ استانی و ملی است که می‌تواند به جای دو میلیون تن حمل بار را تا ۱۲ میلیون تن افزایش دهد و این تحولی بزرگ در منطقه است.
روحانی با اشاره به اینکه اینچه برون باید منطقه آزاد شود و لایحه مربوط به آن در دولت آماده شده و برای تصویب در مجلس شورای اسلامی مراحل نهایی خود را طی می‌کند، ادامه داد: منطقه آزاد اینچه‌برون تحول بزرگی برای این استان ایجاد می‌کند.
بر اساس گزارش ها در این سفر ۱۴۳۴ میلیارد تومان از بودجه عمومی، ۲۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه و ۱۲۱۰ میلیارد تومان نیز از بودجه دستگاه‌های اجرایی با مجموعه کل ۲۸۹۴ میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده و حدود ۵۸۶ طرح و پروژه افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 345
بازدید دیروز: 1889
بازدید ماه:217563
بازدید سال:217563
بازدید کل:15261999

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  29 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس