» » جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان ،جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال استان گلستان با حضوردکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، غراوی سرپرست استانداری روزبهان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی وتعدادی ازنمایندگان محترم مردم شریف استان گلستان درمجلس شورای اسلامی  ودیگر اعضا ، در سالن اجتماعات استانداری برگزار گرددید .

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

محمد ولی روزبهان در ابتدای این جلسه ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هییت همراه به  استان گفت ، جلسه امروز طبعا تحت تاثیرحادثه سیل اخیری که در استان رخ داده است میباشد ، که آثار منفی بر اقتصاد استان گذاشته است و راهکارهایی را که باید اتخاذ شود که بتوانیم خسارات حادث شده در بخش های کشاورزی ، صنعت ، گردشگری و دیگر بخش ها را مرتفع نماییم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان عنوان کرد ؛ قطعا آثار منفی سیل فقط  به تخریب خانه ها ، پلها ، جاده ها و دیگر ابنیه ها محدود نمیشود ،وی تصریح کرد: اگر بخواهیم عمیقتر به قضیه نگاه کنیم میبینیم این حادثه تاثیر بسیار زیادی بر کاهش درآمد و افت شدید مالی و نقدینگی و زیر ساختهای اقتصادی استان گذاشته است .

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 


روزبهان افزود ؛ اگر بخواهیم به عنوان نمونه  به یکی ازاین موارد اشاره کنیم  تاثیر سیل دربخش گردشگری است ، بسیاری از هتل داران ، رستوران داران وسایر بخش های مرتبط با آن که خود را برای تعطیلات ایام عید مهیا کرده بودند تا بتوانند از حضور مسافران نوروزی ، کسب وکارشان را رونق دهند متاسفانه به واسطه سیل این اتفاق در استان نیافتاد  
دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان ادامه داد :امکان دارد بتوانیم هزینه تخریب منازل ، مزارع کشاورزی ، پلها ، ابنیها و...را تاحدودی جبران کنیم ، ولی چگونه می توان جبران خسارات ناشی از بیکاری هزاران نفر که در بخش های مختلف اقتصادی کار می کردند جبران نمود .طبعا  این گونه خسارتها به راحتی قابل جبران نیست .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود ؛ بیکاری مرتبط با سیل در بخشهای مختلف ، بسیار وسیع است و الان که فصل برداشت محصولات کشاورزی گندم ، کلزا ، سویا و... است ، طبیعی است که کارگران باید در آن مزارع کار میکردند ودر حال حاضر تعداد زیادی از آنها بیکار شده اند و میتواند نرخ بیکاری در استان  را تحت تاثیر قرار دهد .

محمدولی روزبهان گفت ، طبق آمارهای دقیق درصد اشتغال استان در سه بخش کشاورزی(۲۶درصد ) ، صنعت(۲۷/۶درصد) ،  گردشگری و خدمات (۴۶/۴)  درصد است که آمار مقایسه ای ما با کشور نشان میدهد که در بخش کشاورزی ما حدود ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری اشتغال داریم و این در حالیست که بیشترین خسارت نشات گرفته از سیل در استان مربوط به بخش کشاورزی است ‌روزبهان تاکید کرد: علی رغم اینکه در سال ۹۷ و سال های ماقبل آن طبق آمارها همواره ما در بحث اشتغال به سمت بهبود حرکت داشتیم با توجه به اتفاقات مربوط به خسارت سیل ، قطعا در امسال با بیکاری گسترده ای در تمام بخش های اقتصادی وبویژه بخش کشوری مواجهه خواهیم شد واحتمال می رود به خاطر نبود کار ، بخش عمده ای از نیروی کار در روستاها به سمت شهرها  مهاجرت کنند.
دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با برشمردن اینکه  ۴۷ درصد از جمعیت استان در روستایی ساکن هستند گفت: میانگین کشوری درآمدهای حاصل از ارزش افزوده در بخش کشاورزی حدود 11 درصد است درحالیکه  این آمار در استان گلستان عدد ۲۲  درصد را نشان می دهد که نشان دهنده اتکاء اقتصاد استان به این بخش می باشد.

محمدولی روزبهان  با برشمرده توانمندیهای جناب آقای شریعتمداری گفت ؛  در خواست ویژه ما ، از جناب وزیر(دکتر شریعتمداری ) بعنوان یک وزیر دلسوز،پرتلاش و خوشفکر ، اینست که در خصوص تخصیص مناسب اعتبارات تملکی و هزینه ای استان و همینطور ردیفهای ملی و ردیفهای متفرقه پیگیری های لازم داشته باشد تا  امسال اعتبارات خوبی را با تخصیص های مناسب برای استان  داشته باشیم  وبتوانیم تخریبهای گسترده سیل را به نحومطلوب جبران کنیم .
                                
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان افزود ؛ بر اساس مصوبات دولت پرداخت خسارتهای مربوط به سیل در هر سه زمینه ، هزینه ای- تملکی و بلاخص تسهیلا ت بانکی است که دولت علی الرغم همه مشکلات و تنگناها مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای استان گلستان گذرانده است که بخش عظیمی از آن یعنی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی است .
محمدولی روزبهان گفت :از وزیر معین دولت (دکتر شریعتمداری)درخواست می شود شرایط حضور رئیس بانک مرکزی یا معاونین ایشان برای سفر به استان در خصوص پیگیری ، نظارت و دستوردهی مستقیم را برای تسهیل در روند وام ها را داشته باشیم بلکه شاید با این تدابیر استان گلستان به زودی زود به چرخه طبیعی واقتصادی خود بازگردد.
روزبهان در ادامه عنوان کرد ؛ که بیش از ۱۰ درصد گندم و ۴۴ درصد سویا و ۲۷ درصد کلزا و ۱۰ درصد گوشت مرغ و  ... کشور در استان گلستان تامین میشود که اگر این روند در اسرع وقت به شرایط طبیعی برنگردد می تواند ضربات جبران پذیری هم بر استان و خدای ناکرده آثار تورمی آن را در سطح کشور داشته باشد .

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان با اشاره به برگزاری ۹ جلسه ستاد مقاومتی استان با حدود ۱۳۰ مصوبه در استان عنوان کرد ؛ که این مصوبات در سه محور ، تهیه و تبین و تصویب برنامه ها و پروژهای دستگاهای اجرایی  - مشکلات و تگناهای پروژهای مصوب و پروژه های محوری و مهم استان در سطح استانی و ملی و همچنین موضوعات راهبری و هماهنگی و تعامل بین دستگاهی بود وی تصریح کرد: در خصوص ساختار اجرائی ستاد"شرایط مناسبی را برای اجرای برنامه ها داشته ایم و در همین راستا ما ۱۱۶ مصوبه داشتیم که اهم آن ، زهکشی اراضی 280 هزار هکتاری شمال استان ، شهرک ۱۰۰۰هکتاری اترک ، طرح گردشگری اشورا ده ، سد (نرماب) ، مجتمع۴۰۰۰ هکتاری میگوی گمیشان و... که تا حدودی از مشکلاتشان در این جلسات مرتفع شد .

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان افزود ؛ در راستای  اقدامات جهت به ثمر نشستن مصوبات مهم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سفر دی ماه رئیس جمهور به استان ترتیباتی  از سوی این ستاد"  در راستای پروژهای مهم و محوری استان جهت گذراندن مصوب از ره آوردهای این سفر (که حدود ۱۶۸۲ میلیارد تومان از منابع عمومی دولت و بحثهای مربوط به مصوبات شرکت های دولتی و نهادهای عمومی مثل بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که به عنوان نمونه ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه کرد و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و تعداد مهمی از تفاهم نامه هایی که میتواند اثرات موثری داشته باشد) نیزاتخاذ گردید .

محمد ولی روزبهان گفت ؛ در راستای دستوالعملهای اخیر دکتر جهانگیری( معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور) ما حدود ۳۰ پروژه مهم استانی را پیشنهاد دادیم که اینها با رودیکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین بیانیه مقام معظم رهبری با عنوان "گام دوم انقلاب" و اسناد بالادستی انطباق دارد وی افزود: محور و اولویتهای پروژه ها افزایش ظرفیت تولید داخلی "  ، ایجاد اشتغال ، بهبود معیشت و محیط کسب وکار و مقابله با شرایط تحریم و... و همچنین رفع چالشهای اصلی اقتصاد را مورد هدف قرارداده و یا اینکه پروژهایی هستند که طبق دستوالعمل در طول یکسال به بهره برداری برسند 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گلستان

 

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 1993
بازدید دیروز: 396
بازدید ماه:1993
بازدید سال:219607
بازدید کل:15264043

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  31 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس