» » نظام کاداستری منسجم و یکپارچه نداریم

نظام کاداستری منسجم و یکپارچه نداریم

نظام كاداستري منسجم و يكپارچه نداريم

نظام کاداستری منسجم و یکپارچه نداریم

 

استاد دانشكده فني دانشگاه تهران گفت: يك سري از مشكلاتي كه در سيل اتفاق افتاد، به دليل تخريب جنگل‌ها، تجاوز به حريم مراتع و رودخانه‌ها بود، زيرا ما نظام كاداستري منسجم و يكپارچه نداريم و اين باعث مي‌شود كه افراد، به حريم رودخانه‌ها تجاوز كرده و در نتيجه آن خسارت‌هاي بزرگي ايجاد شود.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، محمد‌رضا دلاور، استاد دانشكده فني دانشگاه تهران و مدير قطب علمي مهندسي نقشه‌برداري در مقابل سوانح طبيعي در نشست تخصصي الگوهاي مواجهه با پديده‌هاي طبيعي با اشاره به مخاطرات طبيعي، اظهار داشت: موضوع مهمي كه وجود دارد، اين است كه ما بايد به مساله آمايش سرزمين توجه كنيم، يعني نبايد حادثه‌اي را كه اتفاق مي‌افتد، به صورت مقطعي يا موردي ببينيم و همان را تحليل كنيم و نسبت به زمينه‌ها و پيامدهاي آن بي‌تفاوت باشيم.
وي افزود: براساس مطالعه‌اي كه سازمان ملل داشته، استان تهران در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۰ درصد جمعيت كشور را در برمي‌گرفت، در حالي كه ۲ درصد منابع آبي در استان تهران بود. الان نيز ۲۵ درصد جمعيت كشور در استان تهران است و منابع آبي نيز كاهش يافته است.
استاد دانشكده فني دانشگاه تهران تصريح كرد: عدم توجه به آمايش سرزمين و تراكم جمعيتي در يك مقطع مكاني مي‌تواند براي ما مشكل ايجاد كند. يك مساله‌اي كه ما با آن مواجه هستيم، سياست‌هاي ملي مديريت زمين است.
دلاور ادامه داد: تجاوز به حريم رودخانه‌ها، مسيل‌ها و دره‌ها، به خاطر ارزش زمين و ساختمان در كشور است و ما نياز داريم كه تدبير ويژه در حوزه زمين و ساخت داشته باشيم. به همين دليل سيستمي به نام سيستم اداره زمين در دنيا اجرا شده كه سمت زمين، ارزش و كاربري را حول محدوده‌هاي زمين و كاداستر در قالب يك سيستم مي‌بيند.
وي گفت: در زماني كه سيل آمد، همه دنبال اين بوديم كه آخرين تصاوير و نقشه‌هاي موجود را جمع آوري كنيم و يك تغييرسنجي داشته باشيم؛ در صورتي كه تغييرسنجي زماني ارزش دارد كه آخرين اطلاعات به روز قبل از بحران را داشته باشيم و بعد با اطلاعات بعد از بحران بتوانيم مقايسه كنيم.
استاد دانشكده فني دانشگاه تهران افزود: اين در حالي است كه از قدمت نقشه‌هاي پوششي كشور، حدود ۱۰، ۱۵ سال آن مي‌گذرد، بنابراين تغييرسنجي‌ها مقايسه وضع موجود با ۲۰ سال قبل است، نه با قبل از بحران. اين نشان مي‌دهد كه ما بايد زيرساخت اطلاعات مكاني را براي بحران  آماده كنيم.
دلاور با اشاره به موضوع كاداستر، عنوان كرد: يك سري از مشكلاتي كه اتفاق افتاد، به دليل تخريب جنگل‌ها، تجاوز به حريم مراتع، رودخانه‌ها رخ داد، زيرا ما نظام كاداستري منسجم و يكپارچه نداريم. اين باعث مي‌شود كه افراد سوءاستفاده كرده و به حريم رودخانه‌ها تجاوز كنند و خسارت‌هاي بزرگي ايجاد شود.
وي تصريح كرد: در حال حاضر ۵۲ درصد از زمين‌هاي وقفي كشور فاقد سند است و اين يكي از مواردي است كه در بحث كاداستر با آن مواجه هستيم. خيلي از نقشه‌هاي كشور به صورت دوبعدي تهيه شده، در حالي كه ما به نقشه‌هاي سه بعدي نياز داريم تا بتوانيم تحليل‌هاي مكاني داشته باشيم.
وي عنوان كرد: يكي از مسايل ديگري كه با آن مواجه هستيم، رشد شهري است. سازمان ملل طبق بررسي‌هايي كه انجام داده، در سال ۱۹۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعيت دنيا شهرنشين بود، اما الان حدود ۵۰ درصد دنيا شهرنشين است. براي سال ۲۰۵۰ برآورد شده كه ۷۰ درصد جمعيت جهان شهرنشين باشند. اما در سال ۲۰۵۰ در ايران حدود ۸۰ درصد شهرنشين خواهند بود، يعني متوسط رشد شهرنشيني در ايران ۱۰ درصد از ميانگين جهاني بيشتر است.
استاد دانشكده فني دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع ديگري كه با آن مواجه هستيم، تخلفات ساختماني است. تقريبا ما كمتر كشوري را در دنيا سراغ داريم كه با مبحث ساخت و ساز غيرمجاز مواجه باشند. 
دلاور با بيان اين‌كه سيلي كه اتفاق افتاد، يك پديده منطقه‌اي است، عنوان كرد: برخي از علل خسارات عمده سيل‌هاي اخير، تجاوز به حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها از طريق ساخت‌وسازهاي غيرمجاز مناطق مسكوني، استفاده از حريم رودخانه‌ها و مسيل‌ها براي تعريض جاده موجود بوده است. از جمله در حوادث به وقوع پيوسته در شيراز در ساخت  وسازهاي ورودي شهر در دروازه قرآن، عدم لايه‌روبي بستر رودخانه‌ها و مسيرها در برخي شهرها از جمله در استان گلستان، ساخت‌وسازهاي متعدد در پايين‌دست حوزه‌هاي آبريز كه مناطقي كه در بالادست آنها سد ساخته شده و مناطق پايين‌دست در زمان طولاني در دوره خشكسالي واقع شده و احتمال خسارت در آنها كم به نظر مي‌رسيده است، تغييرات گسترده كاربري اراضي به ويژه در مناطق جنگلي و مرتعي و ويلاسازي، جاده‌سازي و...، كم توجهي به اصول آمايش سرزمين در برنامه ريزي ساخت شهرهاي جديد يا در توسعه شهرهاي موجود، عدم توجه كافي به ساخت آبراه‌ها به تعداد و در فواصل مناسب در ساخت جاده‌ها و عدم توجه به استانداردهاي راه سازي، عدم هزينه‌كرد و توجه كافي به اصول پيشگيري در مديريت بحران و توجه ويژه به فاز مقابله، تخليه اضطراري جمعيت از مناطق بحران‌زده، كمك‌رساني و امدادرساني و بازسازي، عدم هماهنگي كافي سازمان‌هاي مربوطه مديريت بحران و تعدد و تنوع فعاليت‌ها و شرح وظايف سازمان‌هاي امدادي، عدم تخليه برخي مناطق بحران زده توسط مردم به دليل ترس از عدم وجود امنيت املاك و اراضي است.
استاد دانشكده فني دانشگاه تهران با بيان پيشنهاداتي در خصوص استفاده از علوم و فناوري‌هاي اطلاعات مكاني در مقابله با بحران، خاطرنشان كرد: ايجاد زيرساخت اطلاعات مكاني براي استفاده در كاربردهاي مختلف طرح‌هاي عمراني، زيست‌محيطي و...، اجراي طرح آمايش سرزمين براي استفاده بهينه از اراضي با توجه به اصول مديريت بحران و پدافند غيرعامل، اجراي طرح جامع كاداستر، استفاده از تصاوير ماهواره‌اي، استفاده از سيستم‌هاي اطلاعات مكاني و... از جمله اقداماتي است كه مي‌توانيم انجام دهيم.
فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 634
بازدید دیروز: 1665
بازدید ماه:121435
بازدید سال:121435
بازدید کل:15165871

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  09 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس