» » مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود

مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود

مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود

مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود

 

معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور گفت: مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود و ما بايد تلاش كنيم كه دچار بحران نشويم.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و اموربين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، محمد‌فريد لطيفي، معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور در نشست تخصصي الگوهاي مواجهه با پديده‌هاي طبيعي، با واكاوي قوانين مديريت مخاطرات طبيعي در كشور و راهكار‌هاي بهبود آن، اظهار داشت: مديريت بحران از پيش از بحران شروع مي‌شود و ما بايد تلاش كنيم كه دچار بحران نشويم. 
وي افزود: متاسفانه بعد از مصوب شدن قانون تشكيل سازمان مديريت بحران، باز همچنان نگاه مقابله‌اي حاكم است، هم در سازمان برنامه، هم در بين مديران اجرايي كشور و هم در بين مردم. اين نگاه بايد تغيير كند و رويكرد پيشگيري را در كشور نهادينه كنيم.
معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور تصريح كرد: در بحث مديريت، موضوع برنامه‌ريزي، سازماندهي، رهبري، هماهنگي و نظارت، جزو وظايف يك مدير است كه در يك سازمان بايد به كار گرفته شود.
لطيفي متذكر شد: از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ كه قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور تصويب و اجرايي شد، در برخي وزارتخانه‌ها بعضا اداره‌كلي تشكيل شد. در برخي موارد هم ديده شده كه با پدافند غيرعامل ادغام شده است. در وزارت كشور، اين اداره به معاونت وزارتخانه و در استانداري‌ها هم اداره‌كل تشكيل شد و ديگر فرمانداري و شهرداري و دهياري‌ها هيچ نقشي در اين حوزه نداشتند.
وي گفت: اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بعد از تشكيل سازمان مديريت بحران، يك توسعه‌اي در اين حوزه اتفاق افتاده، و نكته اين‌جاست كه آيا قانون تشكيل سازمان مديريت بحران وآيين نامه اجرايي آن، توانسته نيازهاي كشور را براي اعمال مديريت مخاطرات طبيعي برآورده كند؟ از نظر وظايف و تكاليف، ۲۵ وظيفه را به سازمان مديريت بحران داده‌اند. الان هم اين قانون به حدي اثرگذار بوده كه هر كجا مي‌رويم، ما را به عنوان متهم اصلي معرفي مي‌كنند.
معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور افزود: منابع اعتباري نيز به صورت تنخواه و عمدتا به منظور پرداخت خسارات هزينه مي‌شود و عملا براي مقابله و بازسازي هزينه مي‌شود. به عبارتي، براي پيش‌بيني و پيش‌گيري اعتباري داده نشده است.
در حوزه شبكه مديريتي نيز ارتباط واقعي و منطقي بين سازمان با ادارات كل استاني وجود ندارد، اين باعث متوقف ماندن برنامه‌ها و سياست‌هاي متخذه در سازمان شده است.
لطيفي با بيان اين‌كه جهت‌گيري فعاليت‌ها نيز براي زمان حين و پس از وقوع مخاطرات طبيعي است، تصريح كرد: براساس اين‌كه مخاطره‌اي رخ دهد يا ندهد، سه شرايط براي ما ايجاد مي‌شود؛ عادي، اضطرار، بحران. در شرايط عادي به مديريت ريسك مي‌پردازيم، در شرايط اضطرار به مديريت واكنش سريع و در شرايط بحران به مديريت بحران مي‌پردازيم.
وي يادآور شد: نظام مديريتي مخاطرات طبيعي در ايران از سال ۱۳۸۷ با ساختار جديد و با اهداف سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، حمايت و هدايت در امور پيش‌بيني، پيش‌گيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني از مخاطرات طبيعي و با كمك دستگاه‌هاي اجرايي و نيروي انتظامي و نظامي زير نظر وزارت كشور تشكيل شد. شوراي تحت عنوان شورائي عالي مديريت بحران زير نظر رييس‌جمهور و با مسووليت‌هاي مشخص فعاليت مي‌كند. شورايي نيز به نام شوراي هماهنگي مديريت بحران كشور زير نظر رييس سازمان فعاليت مي‌كند. شورايي به نام شوراي هماهنگي مديريت بحران در استان و شهرستان به ترتيب زير نظر استاندار و فرماندار فعاليت مي‌كند. در استان اداره‌كل مديريت بحران به طور مستقيم زير نظر مستقيم استاندار فعاليت مي‌كند. ۱۴ كارگروه تخصصي متشكل از دستگاه‌هاي اجرايي ايجاد شده و فعاليت مي‌كنند.
معاون آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور خاطرنشان كرد: سه اصل جهاني در مديريت مخاطرات وجود دارد؛ اعمال سياست مردم محوري :نقش اصلي در مديريت مخاطرات با مردم است - هرسازمان يانهادي كه درشرايط عادي فعاليت انجام مي‌دهد، بايد در شرايط اضطراري و بحراني نيز نقش آفريني كند. - يك نهاد، سازمان يا وزارتخانه مسووليت تمام ابعاد مديريتي را برعهده گيرد.
فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 157
بازدید دیروز: 3307
بازدید ماه:27733
بازدید سال:245347
بازدید کل:15289783

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  05 اردیبهشت 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس