» » انتشار نسخه الکترونیکی واژه‌ها و اصطلاحات مهم آمارهای رسمی توسط مرکز آمار ایران

انتشار نسخه الکترونیکی واژه‌ها و اصطلاحات مهم آمارهای رسمی توسط مرکز آمار ایران

انتشار نسخه الکترونیکی واژه‌ها و اصطلاحات مهم آمارهای رسمی توسط مرکز آمار ایران

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان ،این مجموعه منتخبی از واژه‌ها و اصطلاحات مهم آماری است که به منظور رفع نیازهای کاربران وآشنایی هرچه بیش‌تر با ادبیات علمی موضوع مدرن‌سازی و نیز تغییرات بنیادین نظام آماری، و در راستای اهداف نوین‌سازی نظام آماری کشور و توسط مرکز آمار ایران تهیه شده است.

تهیه و تدوین این مجموعه با بررسی منابع مختلف و برگرفته از واژ‌گان حوزه‌های مختلف آمار رسمی به‌صورت واژه‌های کلیدی، اصطلاحات کاربردی و اصلی آماری به صورت الفبایی فارسی و انگلیسی ارائه شده است تا سهولت استفاده آن را برای کاربران فراهم سازد.

شایان ذکراست این مجموعه منتخبی از واژه‌ها و اصطلاحاتی است که از نظر تدوین‌کنندگان دارای بیشترین کاربرد و اهمیت بوده‌اند و لذا امکان به‌روزرسانی و افزایش دامنه واژه‌ها نیز وجود دارد. اطلاعات بیش تر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است. دریافت فایل

انتشار نسخه الکترونیکی نشریه طبقه‌بندی فعالیتهای آماری (CSA) - ویرایش اول (ترجمه)

طبقه‌بندی فعالیت‌های آماری (CSA) برای دسته‌بندی فعالیت‌های آماری انجام شده توسط سازمان‌های آماري ملی و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان پایه‌ای برای پایگاه ‌داده فعاليت‌هاي آماری بین‌المللی و براي تهيه فهرستي از دامنه موضوعات مندرج در راهنماهاي عنوان محور كه به ابتكارSDMX  (تبادل داده و فراداده‌های آماري) توليد شده است، استفاده می‌شود.

 طبقه‌بندی دارای سه سطح است. پنج «حوزه»، اولین سطح را تشکيل می‌دهد و با انواع گسترده‌اي از فعالیت‌های آماری مرتبط است. سطح دوم فعالیت‌هاي درون اين حوزه‌ها و سطح سوم كه حوزه‌هاي موضوعي را به‌صورت مفصل‌تر بيان مي‌كند را پوشش مي‌دهد. سطح سوم تنها در صورت لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن تجزیه جامع يك «فعالیت» نيست.

 حوز‌ه‌های ١ تا ٣ مربوط به فعالیت‌های موضوعی است که نتایج خروجی داده‌ها، همچنین کار روش‌شناسي با هدف توسعه یا تغییر استانداردها و فعالیت‌های مرتبط با همکاری فنی یا آموزش‌های خاص در زمینه موضوعی را شامل مي‌شود. حوزه‌های ٤ و ٥ مسائل بنيادي مرتبط را که به‌طور مستقيم به خروجی‌ها مربوط نمی‌شود، اما فرآیند و سازمان‌دهی بیشتری دارد را پوشش مي‌دهد. (مانند روش سرشماری عمومی یا آمارگيري، هماهنگی آماری، سیستم‌های اطلاعات آماری و غیره).اطلاعات بیش تر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است. دریافت فایل

انتشار نسخه الکترونیکی طبقه‌بندی بر حسب رده‌های عمده اقتصادی ویرایش پنجم

كتابچه حاضر به شرح و توصيف پنجمین نسخه از طبقه‌بندي رده‌های عمده اقتصادي (BEC REV٥) مي‌پردازد. طبقه‌بندي BEC در واقع تجمع سطح بالايي از طبقه‌بندي‌هاي موجود در زمينه كالاست. اين طبقه‌بندي مروري اجمالي بر تجارت بين‌المللي بر مبناي سيستم هماهنگ كدگذاري و توصيف كالا (HS)، طبقه‌بندي استاندارد تجارت بين‌الملل (SITC) و طبقه‌بندي محوري محصولات (CPC) ارائه كرده است. برتري نسبي اين طبقه‌بندي به صورت سنتي در اين است كه در واقع كالاها را براساس مصرف نهايي دسته‌بندي مي‌كنند كه اين طيف وسيعي از برنامه‌هاي كاربردي تحليلي از قبيل ادغام نسبي اقتصاد در زنجيره ارزش جهاني و برنامه‌هاي كاربردي آماري، مانند جريان كالا براي برآورد توليد ناخالص داخلي (GDP)را تسهيل مي‌كند.

از زمان پذیرفتن اين طبقه‌بندی در سال ١٩٧١، مراكز آماری دنيا از طبقه‌بندی رده‌هاي عمده اقتصادي براي گزارش آمارهاي تجارت به صورت جامع و معني‌دار استفاده كرده‌اند و محققان نيز داده‌هاي طبقه‌بندی مذكور براي تجزيه و تحليل­هايشان مورد استفاده قرار داده‌اند.

نسخه حاضر ویرایش پنجم طبقه‌بندی BEC است كه نتيجه يك فرايند تجديد نظر كه طي چندين سال انجام شده، مي‌باشد و با همكاري تعداد زيادي از متخصصان حوزه طبقه‌بندی و كاربران اين داده‌ها در سراسر جهان تهيه شده است. اين فرايند منجر به ساختاري با جزئيات بيشتر و منطقي­تر نسبت به نسخه قبلي شده است. طبقه‌بندی اخير به نياز براي رده­های اقتصادي مرتبط بيشتر، شامل خدمات علاوه بر كالاها و تشخيص واضح‌تر محصولات مصرف نهايي پاسخ مي­دهند. رده‌های عمده جديد شامل «معدن و انرژي»، «ساختمان و مسكن»، «نساجي و پاپوش»، «اطلاعات و ارتباطات» و «بهداشت و آموزش» است. اهميت BEC براي تجزيه و تحليل زنجيره ارزش جهاني نيز در اين مستندات برجسته شده است. در اين رابطه نسخه پنجم BEC، تمایزی بین محصولات واسطه‌ای عام و خاص به عنوان يك بعد جديد در رسته كالاي واسطه­اي فرآوري شده نهايي قائل می­شود.

نسخه پنجم طبقه‌بندی رده­های عمده اقتصادی توسط كميسيون آمار در اجلاس چهل و هفتم در مارس ٢٠١٦ براي استفاده بین‌المللی در نظر گرفته و تاييد شده است. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است. دریافت فایل

انتشار نسخه الکترونیکی طبقه‌بندي بين‌المللي فعاليت‌ها براي آمارهای گذران وقت 2016 (٢٠١٦ (ICATUS

مرکز آمار ایران به‌عنوان متولی آمار کشور و بنا به وظیفه قانونی خود در بند «و» ماده ٣ و ٨ قانون تأسيس مرکز آمار ایران، ترجمه، پیاده‌سازی و بازنگری طبقه‌بندی‌های آماری را مورد توجه خاص قرار داده‌ است و به‌ همین دلیل نسبت ‌به ترجمه نسخه بین‌المللی طبقه‌بندی‌ها و تدوین طبقه‌بندی‌های ملی بر اساس الگوی بین‌المللی اقدام‌ کرده ‌است. در همین راستا، طبقه‌بندي بين‌المللي فعاليت‌ها براي آمارهای گذران وقت ٢٠١٦ که از سوی بخش آماری سازمان ملل در سال ٢٠١٧ منتشر شده بود، ترجمه شد.

طبقه‌بندي بين‌المللي فعاليت‌ها براي آمارهاي گذران وقت ٢٠١٦ (٢٠١٦ICATUS)، طبقه‌بندي سلسله ‌مراتبی سه‌سطحي (شامل بخش‌هاي اصلي، بخش‌ها و گروه‌ها) از تمام فعاليت‌هايي است كه توسط عموم مردم در طول ٢٤ ساعت شبانه‌روز انجام مي‌شوند. هدف از طبقه‌بندي، فراهم كردن چارچوبي است كه مي‌تواند براي توليد آمارهاي معني‌دار و مقايسه‌پذیر گذران وقت در تمام كشورها و در طول زمان، استفاده شود. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است. دریافت فایل

انتشار نسخه الکترونیکی چارچوب کیفیت آمارهای مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران که در چشم انداز خود در افق ١٤٠٤ افزایش اعتماد عموم مردم و متخصصان را هدف گذاری کرده است، توجه به کیفیت آمارها و افزایش قابلیت اعتماد و باورمندی عمومی به آمارها را از مهم‌ترین عوامل حصول این مهم می‌داند. مجموعه حاضر که به عنوان اولین چارچوب یکپارچه کیفیت برای مدیریت کیفیت آمارهای مرکز به شمار می‌رود با درنظر گرفتن ظرفیت‌ها و شرایط نظام آماری کشور و نیز با توجه به استانداردهای بین‌المللی و بر اساس چارچوب پیشنهادی کمیسیون آماری سازمان ملل  تهیه شده است. کمیسیون آمار سازمان ملل به عنوان بالاترین مرجع بین‌المللی آمار رسمی، درپی چهل‌وسومین نشست خود در سال ٢٠١٢ به سازمان‌های ملی آمار کشورهای عضو پیشنهاد کرد تا برای افزایش کیفیت آمارهای خود، طی یک بازه‌ی پنج ساله تهیه چارچوب ملی کیفیت آمارهای خود را مطابق استانداردها و الگوهای معرفی شده در آن نشست در دستور کار قرار داده و بر آن اساس یک نظام تضمین و ارزیابی کیفیت سازمان‌یافته را مستقر نمایند.نتایج طرح پژوهشی«تهیه و تدوین نظام مدیریت کیفیت آمارهای مرکز آمار ایران» از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.

کمیسیون آماری سازمان ملل  (United Nations Statistical Commision) دریافت فایل

نشریه طبقه‌بندی استاندارد مشاغل ایران براساس طبقه‌بندی استاندارد مشاغل (2000-ISCO)

اطلاعات نشریه فوق در ٣ فصل ارائه شده فصل اول شامل اطلاعاتی در زمینه اصول کلی طبقه‌بندی بین‌المللی مشاغل، ماهیت ویژگی‌ها و اهداف، نگاه اجمالی، اهداف اصلی، بررسی تعاریف گروه‌های اصلی، محتویات، ساختار، طراحی و چارچوب مفهومی isco-٠٨ و تعاریف چهار سطح مهارت و کاربرد چهار سطح مهارت در گروه‌های اصلی isco-٠٨، فصل دوم طبقه‌بندی مشاغل ایران ١٣٩٥، ساختار طبقه‌بندی مشاغل ایران، تعاریف کلی گروه‌های اصلی (کدهای یک رقمی)، اصول طبقه‌بندی مشاغل ایران،فصل دوم به فهرست موضوعی و الفبایی طبقه‌بندی مشاغل ایران و فصل سوم به ارائه جدول مقایسه‌ای طبقه‌بندی مشاغل نسخه بین المللی isco-٠٨ نسبت به مشاغل ایران ١٣٩٥{کدهای ادغام شده، تجزیه شده، حذف شده، یا ایجاد شده)  جدول مقایسه‌ای ساختار طبقه‌بندی مشاغل ایران نسخه ١٣٩٥ با نسخه ١٣٧٥ می‌پردازد.

نشریه طبقه‌بندی سطوح آموزشی و رشته‌های تحصیلی ایران براساس(ISCED) 

اطلاعات نشریه فوق در ٣ فصل تحت عناوین اصول کلی طبقه‌بندی شامل کلیات طبقه‌بندی سطوح آموزشی در ٢٠١١، هدف و ویژگی‌های اصلی، واحد طبقه‌بندی، دامنه آموزش در آیسکد، متغییرهای اصلی طبقه‌بندی ، سطوح آموزشی در فرم بازنگری شده ٢٠١١، سطح ٠تا ٨ ایسکد، هدف و ساختار طبقه‌بندی، منطق طبقه‌بندی، محتوای موضوعی، فصل ٢ شامل اطلاعات فهرست موضوعی سطوح آموزشی ایران، فهرست موضوعی رشته‌های تحصیلی ایران، فهرست الفبایی رشته‌های تحصیلی ایران و فصل سوم جداول مقایسه‌ای سطوح آموزشی ایران وجداول مقایسه‌ای رشته‌های تحصیلی ایران می‌باشد. 

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 272
بازدید دیروز: 1665
بازدید ماه:121073
بازدید سال:121073
بازدید کل:15165509

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  09 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس