» » حمايت معيشتي جداي از يارانه‌ها پرداخت مي شود

حمايت معيشتي جداي از يارانه‌ها پرداخت مي شود

رئيس سازمان برنامه و بودجه: كمتر از ۱۰ روز ديگر به جز يارانه‌ها، مبلغ ديگري از محل افزايش قيمت بنزين به خانواده‌ها پرداخت مي‌كنيم.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر نوبخت در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما اظهار كرد: دو روز آينده يارانه‌ها و كمتر از ۱۰ روز ديگر درآمد حاصل از گراني بنزين به خانواده‌ها پرداخت مي‌شود. وي گفت: حدود ۱۸ ميليون خانوار معادل بيش از ۶۰ ميليون نفر حائز شرايط دريافت درآمد حاصل از گراني بنزين هستند و ممكن است افرادي كه از دريافت يارانه انصراف داده باشند مبلغ تعيين شده براي هر خانواده بر اساس درآمد اصلاح قيمت بنزين را دريافت كنند. وي افزود: از اين به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه حدود چهار هزار ميليارد تومان پرداخت يارانه، ۲۴ هزار ميليارد تومان پرداخت حقوق كاركنان و كارمندان و دو هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان پرداخت حمايت معيشتي دارد.
دكتر نوبخت افزود: دولت در جهت سياست كاهش فقر مطلق و بهبود معيشت خانوار‌ها افزون بر سه تا پنج برابر كردن يارانه افراد تحت پوشش كميته امداد، تورم را نيز مهار و آن را در دو سال يك رقمي كرد، اما تحريم‌هاي ظالمانه قدرت خريد مردم را كاهش داده است و دولت خود را موظف مي‌داند با منابع محدود بودجه‌اي به معيشت مردم كمك كند. وي گفت: بر اين اساس بايد منابع جديدي شناسايي مي‌شد و قانون به ما اجازه مي‌دهد از يارانه انرژي براي تأمين اين بودجه استفاده كنيم. رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: گران كردن بنزين يك گام به سوي قيمت واقعي آن است، زيرا اين فرآورده نسبت به كالا‌هاي ديگر قيمت ارزاني دارد.
دكتر نوبخت گفت: رئيس جمهور اجازه نداد حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان درآمدي كه از افزايش قيمت بنزين به دست مي‌آيد وارد بودجه عمومي شود و بر اين اساس در خزانه شماره حساب خاصي تعريف شد تا اين درآمد به آن حساب واريز شود و از آن حساب نيز با مكانيزمي به خانواده‌هاي هدف برسد. وي افزود: اين موضوع در شوراي هماهنگي سه قوه تصويب شد.  دكتر نوبخت با بيان اينكه هر كس خود را متقاضي دريافت درآمد حاصل از اصلاح قيمت بنزين مي‌داند تقاضاي خود را براي بررسي به وزارت رفاه ارائه دهد گفت: درآمد حاصل از افزايش نرخ بنزين از حدود ۶۴ ميليون ليتر بنزين سهميه‌اي و ۳۰ ميليون ليتر بنزين آزاد و سوپر است.
وي افزود: با سهميه بندي بنزين پيش‌بيني حدود سه هزار ميليارد تومان صادرات بنزين مي‌كنيم.
 رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس قانون هدفمندي يارانه ها، امسال ۱۴۰ هزار ميليارد تومان منابع تحصيل شد كه بخشي از آن به نظام مالياتي، شهرداري ها، سازمان هدفمندي و... اختصاص مي‌يابد و فقط ۴۸ هزار ميليارد تومان آن به مردم پرداخت مي‌شود، اما درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين كامل به مردم پرداخت مي‌شود و در جاي ديگري هزينه نخواهد شد. دكتر نوبخت گفت: چون درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين در حساب مشخص وارد و بر اساس مكانيزم شفاف و مشخصي توزيع مي‌شود، دستگاه‌هاي نظارتي ازجمله سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات مي‌توانند بر آن نظارت كنند.
وي گفت: بر اساس تجربه و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در سال‌هاي گذشته مشخص شد افزايش نرخ اين حامل‌ها تأثير آن چناني بر تورم ندارد، اما براي جلوگيري از افزايش قيمت كالاها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظيم بازار در آمادگي كامل قرار دارند و برنامه‌ريزي كرده‌اند.  دكتر نوبخت با بيان اينكه مردم تلاش دولت براي بهبود و افزايش حمل و نقل عمومي را ديده‌اند افزود: سوخت نظام حمل و نقل طولاني كشور گازوئيل است و در اين دولت استان‌هاي كرمانشاه، همدان، آذربايجان غربي و شرقي و گيلان به شبكه سراسري ريلي كشور وصل شده‌اند و دولت به عهد خود وفا كرده است. وي گفت: مترو براي سرمايه گذاري به انتشار اوراق مشاركت نياز دارد كه دولت ۵۰ درصد آن را انجام مي‌دهد.
دكتر نوبخت افزود: براي متروي تهران امسال هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود كه شهردار تهران هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان درخواست و دولت پرداخت كرد. وي گفت: البته يارانه بليت مترو؛ بحث ديگري است، اما در بخش زيرساخت‌هاي مترو و اوراق مشاركت دولت همه پرداخت هايش را انجام داده است. 
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: بخش يارانه بليت مترو بسيار جزئي است. دكتر نوبخت افزود: در تبصره ۱۸ بخشي از منابع را براي جلوگيري از آلودگي‌هاي درون شهري و برون شهري قرار داده ايم. وي افزود: نوع خودرو‌ها و ميزان مصرف انرژي آن‌ها بايد بهبود يابد و قيمت آن‌ها نيز كم شود و از وزارت صمت خواسته‌ايم بر اين موضوع نظارت داشته باشد، زيرا مطالبه به حق مردم است.
دكتر نوبخت گفت: در سال ۹۵ ميزان مصرف بنزين روزانه ۷۳ ميليون ليتر بود كه اكنون به بيش از ۹۶ ميليون ليتر رسيده و در مقايسه با سال گذشته ۱۴ و دو دهم درصد افزايش يافته است. وي با بيان اينكه سهميه بندي بنزين موجب كاهش مصرف و در نتيجه كاهش آلودگي هوا مي‌شود افزود: با توجه به اينكه سازمان برنامه و بودجه مسئول پرداخت‌هاي دولت است، موضوع پرداخت درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين نيز بر عهده اين سازمان گذاشته شد. رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره روش توزيع اين درآمد گفت: بالأخره ۳۰ هزار ميليارد تومان را بايد با روشي توزيع مي‌كرديم كه اين با جمعيت خانواده‌ها تناسب داشته باشد.
دكتر نوبخت افزود: اين روش پرداخت؛ سياست جمعيتي را تحت تأثير قرار نمي‌دهد و مسأله مهمي نيست. وي گفت: پرداخت يارانه‌ها فردي بود، اما پرداخت درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين در جهت كمك به خانواده هاست. وي افزود: در تابستان گذشته ۸۴۳ هزار فرصت شغلي ايجاد كرديم كه نشان دهنده حمايت دولت از توليد است. دكتر نوبخت گفت: حدود هزار هزار ميليارد تومان يارانه پنهان انرژي وجود دارد كه بايد براي اين رقم برنامه داشته باشيم. رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه اصلاح قيمت حامل‌ها با مجوز‌هاي قانوني انجام شده است افزود: در اصلاح ساختار منابع بودجه آزاد شدن ۳۰ هزار ميليارد تومان از منابع يارانه پنهان انرژي پيش بيني و قرار شده بود اين مبلغ در بودجه قرار گيرد، اما رئيس جمهور از آن جلوگيري كرد و گفت: كل اين مبلغ بايد به مردم داده شود.

 

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 708
بازدید دیروز: 1665
بازدید ماه:121509
بازدید سال:121509
بازدید کل:15165945

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  09 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس