» » ابلاغ آيين نامه اجرايي بند م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸

ابلاغ آيين نامه اجرايي بند م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸

آیین نامه اجرايي بند م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در خصوص عمليات بازار باز و خريد و فروش اوراق مالي اسلامي و وثيقه گيري اوراق در ازاي اضافه برداشت بانكها  توسط بانك مركزي را تصويب كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان برنامه و بودجه كشور، هيئت وزيران، به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد بند (م) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور آيين نامه اجرايي بند يادشده را تصويب كرد.
بر اساس بند ۲ اين مصوبه، به منظور اجراي سياست پولي و مديريت نرخهاي سود و كنترل تورم، بانك مركزي مجاز است نسبت به انجام عمليات بازار باز و خريد و فروش اوراق مالي اسلامي منتشره دولت و وثيقه گيري اوراق مذكور در ازاي اعطاي اعتبار به بانكها و مؤسسات اعتباري اقدام نمايد.
همچنين  بانك مركزي صرفا مجاز به خريد و فروش اوراق مالي اسلامي منتشره دولت و بانك مركزي، در بازار ثانويه و با قيمتهاي كشف شده در بازار مزبور است. 
در تبصره ۲ اين ماده آمده است، بانك مركزي، سازمان بورس و وزارت اقتصاد موظفند مشتركا شرايط معامله گران اوليه را ظرف يك ماه از تصويب اين آيين نامه تعيين نمايند. وزارت اقتصاد براساس شرايط تعيين شده اولين گروه معامله گران اوليه را معرفي مي نمايد. حضور تمامي نهادهاي مالي داراي مجوز از سازمان بورس اعم از شركتهاي تامين سرمايه، صندوقهاي سرمايه گذاري و غيره در بازار اوليه اوراق مالي اسلامي (اعم از بازار پول و سرمايه) مجاز است و سازمان بورس موظف است اوراق خريداري شده توسط آنها در بازار اوليه را در نصابهاي مربوط لحاظ نمايد.
گفتني است، سازمان بورس نيز موظف شد در صورتي كه بازار اوليه اوراق، بازار پول باشد، همزمان با عرضه اوليه، نسبت به پذيرش اوراق منتشره در بازار ثانويه به نحوي كه بلافاصله معامله ثانويه اوراق قابل انجام باشد، اقدام نمايد. انتشار اوراق مالي اسلامي جديد كه فاقد سابقه انتشار و يا مجوز كارگروه فقهي در بازار سرمايه است با هماهنگي وزارت اقتصاد و سازمان  بورس مبني بر وجود مجوز شرعي و قابليت پذيرش آن در بازار ثانويه انجام مي شود
همچنين بانك مركزي بايستي ظرف يك ماه بستر و سامانه لازم (قابل دسترس براي كليه معامله گران اوليه براي انتشار و عرضه اوليه اوراق مالي اسلامي فراهم و اطلاعات مربوط به اوراق مالي اسلامي منتشره در بازار پول را به سازمان بورس ارسال نمايد.
از سوي ديگر، بانك مركزي مجاز است در ازاي توثيق اوراق مالي اسلامي دولتي توسط بانكها نزد بانك مركزي، مطابق ضوابط شوراي پول و اعتبار اقدام به اعطاي اعتبار به بنگهاي وثيقه گذار نمايد.
در ماده ۳ اين مصوبه تاكيد شده است، به وزارت اقتصاد اجازه داده مي‌شود در صورت اجراي عمليات بازار باز و نيز وثيقه گيري أوراق مالي اسلامي دولتي از بانكها توسط بانك مركزي، بخشي از بدهيهاي قطعي و حسابرسي شده دولت به بانكها (موضوع بند (الف) ماده (۱۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران را كه در چهارچوب قوانين تا پايان سال ۱۳۹۷ ايجاد شده است تا سقف دويست هزار ميليارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰) ريال با تصويب در كميته موضوع جزه (۱) بند (ك) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ بهادار سازي نمايد.
در ماده ۴ نيز آمده است، به منظور بهادار سازي، وزارت اقتصاد مجاز است نسبت به انتشار انواع اوراق مالي اسلامي از جمله اسناد خزانه اسلامي بلندمدت با امكان پرداخت حفظ قدرت خريد به صورت كالابرگ (كوپن) و مجزا از ارزش اسمي اسناد در مقاطع زماني معين اقدام نمايد.

ابلاغ آيين نامه اجرايي بند م تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸

 

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 1433
بازدید دیروز: 1665
بازدید ماه:122234
بازدید سال:122234
بازدید کل:15166670

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  09 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس