» » سلامتي مردم و دفع و شكست ويروس كرونا دغدغه و شعار همگاني شده است

سلامتي مردم و دفع و شكست ويروس كرونا دغدغه و شعار همگاني شده است

سلامتي مردم و دفع و شكست ويروس كرونا دغدغه و شعار همگاني شده است

سلامتي مردم و دفع و شكست ويروس كرونا دغدغه و شعار همگاني شده است

 

سيدحميد پورمحمدي معاون امور اقتصادي و هماهنگي برنامه و بودجه هجوم ويروس كرونا ذهن همه را به خود مشغول كرده است. سلامتي مردم و دفع و شكست اين ويروس دغدغه و شعار همگاني شده است. تمام قابليت‌هاي كشور در جهت مهار اين بيماري بسيج شده و مردم با بيم و اميد، هم نگران شيوع آن و هم اميدوار به مهار آن هستند. در بحبوحه اين مخاطرات ناگزير به حضور در اجلاسي در پاكستان شدم. بايد راه را كوتاه مي‌كردم و از سفر و توقف‌هاي بين راه استفاده مي‌كردم.
كتابي در مورد رابط فرهنگي ايران و شبه‌قاره هند، به همراه داشتم. نام كتاب سرو و نيلوفر است. سرو نماد فرهنگ و تمدن ايراني و نيلوفر نماد فرهنگ و تمدن شبه‌قاره هند. نياكان ما نماد سرو را براي ايران برگزيدند. چقدر اين نماد زيبا، دقيق و بجا انتخاب شده است. گويا در اين نماد تمام تاريخ و سرنوشت ايران گنجانده شده است. اين نماد در تمام سفر ذهنم را به خود مشغول مي‌كرد.
ايران كهن در طول هزاران سال در مقابل توفان‌هاي مهاجم از شرق و غرب و از شمال و جنوب چون سرو ايستاده و پايداري كرده است. توفان‌هايي مانند حمله اسكندر مقدوني و چنگيز مغول، تركان غز و اعراب باديه گرد را تجربه و در خود هضم كرده است. ايران توفان‌ها را آرام و گرد و غبار آن را از سر خود افشانده است و اگر تند بادها رهاوردي داشته‌اند آن را گرفته و با ذائقه تاريخي خود همخوان كرده است.
ايران در چهار راه حوادث و هجوم تندبادهاي تاريخي جهان با قامتي رسا چون سرو ماندگار ماند. تندبادهاي قبايل مهاجم و بيگانگان، اگرچه سرو بلندقامت ايران را آزار مي‌داد و حتي كمر او را خم مي‌كرد، اما هيچ‌گاه نتوانست قامت‌رساي فرهنگ و تمدن ايران را بشكند. ايران مانند سرو، شاداب و سرسبز ادامه حيات داد و خود را در تاريخ به صفت ايستادگي و آزادگي مزين كرد. سرو نمادايرانيان شد.
«نپندارم كه در بستان فردوس  برويد چون تو سروي بر لب جوي»
عشق به ايران باعث شد تا ايرانيان نقش سرو را با تار و پود دل و جان خود در فرش‌ها گره زدند. با دستان هنرمند خود آن را در قلمكاري‌ها و حكاكي‌ها و بناهاي تاريخي نقش كردند. در ادبيات و شعر سرو را نشاني از قامت معشوق دانستند و در آيين‌هاي مذهبي آن را نماد رشادت و آزادگي و قامت شهيد كربلا و شهيد جبهه‌ها كردند.
چه شهيداني كه با خون خود اين درخت را آبياري كردند. سرو نماد شهيدان ايران شد. مي‌گويند سرو از بهشت آمده است و محل رويش اوليه آن در سرزمين بهشت گونه ايران بود. عمر چند هزار ساله دارد، مانند عمر بلند ايران، سرو رمز جاودانگي و ناميرايي است.
اگرچه درختان در گردش روزگار برگ و بارشان مي‌ريزد و مي‌خشكد و مي‌پوسد اما سرو هميشه سبز است. شكستن و خشكي و پوسيدگي در اين فرهنگ راه ندارد. ايرانيان نماد سرو را از گذشته برگزيدند تا بيان كنند كه: «ما سروقامتان جاودانه تاريخ خواهيم ماند.» چراكه در هجوم تندبادهاي روزگار درختي پايدار و مستحكم مي‌ماند كه ريشه در فرهنگ و تمدن خود استوار كرده باشد و سرسبزي خود را با باورهاي سبز معنوي و اعتقاد راسخ ماندگار كرده باشد.
بوستان ايران در اين سال با انواع تندباد‌ها و توفان‌ها روبه‌رو شد، از توفان‌هايي بزرگ از سوي بيگانگان كه امنيت ايران را تهديد مي‌كرد تا بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله. همه را از سرگذراند و سرسبز و سرافراز باقي ماند.
شكر ايزد كه زتاراج خزان رخنه نيافت  بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت
اكنون سرو قامت ايران در هجوم دو تندباد قرار گرفته است يكي هجوم سموم ويروس كرونا از شرق و ديگري هجوم اهريمني تحريم آمريكا از غرب. يكي به سلامت مردم هجوم كرده است و ديگري به معيشت مردم. دو گروه براي حفظ ايران در خط مقدم اين مقابله و مبارزه برخاسته‌اند. گروهي در وزارت بهداشت و درمان براي براي تامين سلامت مردم و گروهي در صحنه توليد براي تامين معيشت مردم به‌پا خاسته‌اند. نقش اين دو گروه عزيز در تاريخ ايران پرفروغ خواهد ماند.
كارشناسان سازمان برنامه و بودجه بر دست و بازوي اين قهرمانان مبارز بوسه مي‌زنند و در خدمت و پشتيباني از آنان درنگ نخواهند كرد.
شكي نيست كه ايرانيان در مسير تاريخ چند هزار ساله خود با ريشه‌اي استوار در تاريخ، با قامتي رسا، و با اتكا به آموزه‌هاي هميشه سبز معنوي خود، سرافرازانه، سختي ايام و تلخي در كام را پشت‌سر خواهند گذاشت. سختي‌ها و تلخي‌ها ريشه ايران را محكم‌تر و قامت كشور را رساتر خواهد كرد. از اين دوره عبور خواهيم كرد.
چون گذشته، سرو بوستان بهشتي ايران سرسبز و سرافراز و آزاده برقرار خواهد ماند و ايران و ايرانيان سرو قامتان جاودانه تاريخ خواهند ماند. چون حافظ دعا مي‌كنيم:
در اين چمن چو درآيد خزان به يغمايي رهش به سرو سهي قامت بلند مباد
فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 1195
بازدید دیروز: 5045
بازدید ماه:21134
بازدید سال:238748
بازدید کل:15283184

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  02 اردیبهشت 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس