» » مژگان خانلو سخنگوي ستاد بودجه:ادعاي كسري بودجه ۹۹ نادرست است

مژگان خانلو سخنگوي ستاد بودجه:ادعاي كسري بودجه ۹۹ نادرست است

مژگان خانلو سخنگوي ستاد بودجه:ادعاي كسري بودجه ۹۹ نادرست است

 سخنگوي ستاد بودجه، با بيان اينكه، فروش اوراق در هماهنگي با سياست گذار پولي انجام شده و تورم زا نيست، گفت: سال ۹۹ حدود ۱۰۶ هزار ميليارد تومان كسري عملياتي در بودجه داريم.

به گزارش مركز اطلاع رساني، روابط عمومي و اموربين الملل سازمان برنامه‌و بودجه كشور ،مژگان خانلو با بيان اينكه لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ با پيش‌بيني ۴۸۴ هزار ميليارد تومان منابع بودجه عمومي تنظيم شده است، گفت: سهم درآمدهاي عمومي شامل درآمدهاي مالياتي، حقوق ورودي و ساير درآمدهاي دستگاه‌هاي اجرايي، ۲۶۱ هزار ميليارد تومان مي‌باشد كه در مقايسه با سقف پيش‌بيني شده هزينه‌ها (۳۶۷ هزار ميليارد تومان) بيانگر حدود ۱۰۶ هزار ميليارد تومان كسري تراز عملياتي است كه به اشتباه به عنوان كسري بودجه از آن ياد مي‌شود.
وي با بيان اينكه،  در ادبيات بودجه‌نويسي عدم تكافوي درآمدهاي عمومي براي تأمين هزينه‌هاي عمومي دولت را كسري تراز عملياتي مي‌نامند كه از محل واگذاري دارايي‌هاي مالي يا واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي تأمين مي‌شود، گفت: مجموع درآمد دولت ناشي از صادرات نفت خام به ميزان ۱۰,۵ ميليارد دلار به كالاهاي اساسي با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص يافته است كه كاهش آن نسبت به ارقام سال جاري ناشي از كاهش ميزان صادرات نفت خام است نه اينكه دولت اين رقم را كاهش داده باشد، ضمن اينكه درخواست‌هاي وزارت‌خانه‌هاي ذي‌ربط بابت واردات كالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات به همين ميزان بوده است. همچنين با دورانديشي‌هاي انجام شده در سال جاري وضعيت ذخاير كالاهاي اساسي در حد بسيار مطلوبي قرار دارد.
خانلو گفت: در خصوص بحث انتشار اوراق مالي، ميزان اعتبار مصوب سال جاري ۴۴ هزار ميليارد تومان بوده است كه تاكنون بابت انتشار ۴۰ هزار ميليارد تومان آن اقدام شده است و مابقي ظرفيت نيز در دست اقدام است؛ لذا اطلاعات ارائه شده در اين بخش نياز به اصلاح دارد؛ ضمن اينكه فروش اوراق مالي اسلامي توسط دولت با سازوكارهاي مناسب و در هماهنگي با سياست‌هاي پولي كشور نه تنها تورم‌زا نيست، بلكه حجم نقدينگي سرگردان را كنترل مي‌كند و به كاهش تورم و كنترل نرخ بهره نيز مي‌انجامد.
وي گفت، اجازه قانوني اخذ شده در قالب بند (ه‍) تبصره (۴) لايحه بودجه سال ۱۳۹۹، براي دومين سال است كه پيش‌‎بيني شده است و فقط ۲ ميليارد يورو آن مربوط به تقويت بنيه دفاعي است و غير از تقويت بنيه دفاعي، ۱۰ مورد ديگر به شرح جدول ذيل بند يادشده، نيز مربوط به طرح‌هاي توسعه‌اي و زيربنايي و نوآورانه مي‌باشد.
وي با اشاره به اينكه، درآمدهاي مالياتي نيز با احتساب ماليات ارزش افزوده، با ۲۵ درصد رشد نسبت به مصوب سال جاري منظور شده است، گفت: با در نظر گرفتن عملكرد مناسب و تلاش‌هاي سازمان امور مالياتي كشور در وصول مبالغ پيش‌بيني شده سال جاري و فرض عدم اعمال هيچگونه فشار مالياتي مضاعف به مؤديان موجود پيش‌بيني شده است.
خانلو گفت: اطلاعات و مستندات بودجه شركت‌هاي دولتي نيز به طور كامل با جزئيات يك ماه زودتر در اختيار مجلس محترم قرار گرفته است و به نظر مي‌رسد امسال فرصت كافي براي بررسي اين بخش از بودجه فراهم باشد. شايان ذكر است كه ماليات شركت‌هاي دولت به استناد قانون تجارت و ماده (۴) قانون الحاق (۲) از سود شركت‌هاي دولتي نه از درآمدها (به صورت ماهيانه علي‌الحساب يك‌دوازدهم) اخذ مي‌شود؛ لذا مقايسه ميان ماليات پيش‌بيني شده با درآمد ۱۴۰۰ هزار ميليارد توماني شركت‌هاي دولتي محل تأمل است.

فعلا نظری ثبت نشده است.ما را با ثبت نظرات ارزشمند خود همراهی کنید

نظر دهید

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

معاونت ها و مدیریت ها

سامانه ها

آمار سایت

آمار بازدید
بازدید امروز: 2134
بازدید دیروز: 396
بازدید ماه:2134
بازدید سال:219748
بازدید کل:15264184

نظرسنجی

نظرشما در مورد محتوای سایت ؟

آخرین بروزرسانی

در تاریخ:  31 فروردین 1403

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان

google
yahoo
alexa
ebook
Baidu.com
Wikipedia
Blogger.com
Windows Live
Amazon.com
eBay
Bing
Ask
استانداری گلستان
سفارش طراحی وب سایت - سفارش دات نت
دستگاههای اجرایی, سازمان, سرشماری, عوامل اجرایی, مسکن, نفوس